Hoe wordt je goed in het ontvangen van positieve feedback?

ik ben er laatst achter gekomen dat ik geen positieve feedback kan accepteren. Ik moet het altijd omdraaien, zodat ik het zogenaamd niet verdien, of ik prijs iemand anders ervoor. Blijkbaar ben ik bang dat ik te bescheiden wordt hierdoor en dat ik dan arrogant overkom.

hoe kan ik leren omgaan met positieve feedback en wat moet ik hiervoor doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Oefening baart kunst. Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan.

Ik heb zelf echt moeten leren om iemand eerst aan te horen, dan - wat ik ook van de feedback vind - te zeggen: dank je wel, of iets als 'fijn dat je dat zegt', en het daarbij te laten.
Dat heb ik lang echt heel bewust moeten doen, met dat rijtje in m'n hoofd ('aanhoren, bedanken, niet gaan jamaaren of nee-en'), maar het wordt makkelijker. Ook al popt die jamaar in je hoofd waarschijnlijk nog lang op ;-)

Mensen worden vaak wel geacht te zeggen: 'Ja maar het was niet zo moeilijk / ja maar Truus heeft ook geholpen / ja maar het was al half opgelost', dus je mag het heus weleens zeggen, maar soms krijg je een compliment wat je gewoon lekker in ontvangst moet nemen en verder niks.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je bent erg bescheiden en misschien nog wat onzeker. Wat je de volgende keer kunt proberen is om iemand te bedanken. Dat is het enige wat je hoeft te zeggen.
Je bent zeker niet arrogant als je dankjewel zegt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve feedback krijg je, als je het verdiend hebt.

Dus geef een stralende glimlach, en laat in alle rust helemaal tot je doordringen, wat iemand tegen je zegt, dat zo positief is, voel de blijdschap, en bedank dan vanuit die blijdschap degene, die de moeite heeft genomen je die feedback te geven.

Later kan je altijd nog vertellen, wie er allemaal geholpen hebben, en de mede-strijders prijzen.

Maar dit is jouw moment in de spotlight, en dat heb je verdiend, daar mag je blij mee zijn, en verder eerst even helemaal niets anders....

(Arrogant zou zijn : oh, okay, fijn, ja, en vervolgens je nieuwe plannen uitgebreid op tafel leggen, omdat het blijkbaar vanzelfsprekend voor je is dat mensen het goed vinden wat je doet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat je een positief compliment afblokt komt omdat je niet genoeg vertrouwen in jezelf hebt. (zelfvertrouwen)

Uiteindelijk kan je feadback beschouwen als een cadeau je kan het accepteren of niet.

Als iemand jou een slechte opmerking geeft kan jij beslissen of je er wat aan hebt als dat niet zo is dan laat je het niet binnen. Je gaat het cadeau dus weigeren.
Je gaat ook niet blijven inzitten dat iemand je een slecht cadeau gaf je accepteert het of niet.

Het kan zijn dat bv je haar echt slecht zit en dat iemand dat zegt om jou er op te wijzen dan doe je er wat aan maar als jij vindt dat je haar mooi was vanochtend dan weiger je het.

Zelfde met positieve feedback daar kan je ook kiezen of je het binnenlaat of niet.

Positieve feadback word gegeven om je een goed gevoel te geven en je er op te wijzen dat je iets goed doet of verandert bent. Ook al zou de feedback niet kloppen het is bedoelt om jou goed te voelen !
En daarom is het welkom. Dus je kan het cadeau aanvaarden . Als je het gekregen hebt zegt je gewoon bedankt niet meer. Je geeft zelf geen compliment terug om de aandacht van jou af te geraken.

Wat je niet mag doen is er te veel belang aan hechten. Want dan voel je je ficitief goed door andere maar het is belangrijk dat jij jezelf goed voelt. En wanneer de complimenten niet meer binnenkomen ga je een soort van leegte voelen en je slecht beginnen voelen.

Je mag nooit afhangen van andere mensen je mag nooit goedkeuring zoeken bij andere mensen en complimentjes zoeken.. Je mag mensen rond je hebben maar niet er van afhangen. Het is belangrijk wat jij van jezelf vindt. (Zelfvertrouwen is een gevoel dat jij in jezelf hebt en dat mag niet van andere afhangen. )

conclussie: complimenten mag je dus aanvaarden maar je mag er niet van afhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe maar gewoon ,dan doe je gek genoeg, en vooral je kop niet boven het maaiveld uitsteken, Nogal nederlandse ideeën. had ik ook last van.
Nu heb ik mezelf aangewend, gewoon "dank je te zeggen", Later aangevuld met: Ik vind t zelf ook leuk,of ben er zelf ook blij mee.
bedenk dat als je een compliment afwimpelt, je eigenlijk de gever van het compliment afwimpelt. Je vindt het niet belangrijk/waar wat hij/zij zegt. En dat wil je toch niet?
Dus oefenen vanaf morgen
succes
13 jaar geleden
Een tip die ik ooit gekregen heb. Voordat je reageert en dank je wel zegt. Eerst even inademen. Laat het compliment binnenkomen. En dan uitademen en dank je wel zeggen. Daarmee geef je jezelf de tijd het compliment te aanvaarden.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koppel de hartelijkheid terug in je reactie, geef een deel van het compliment terug , wanneer dit van toepassing is.
Als iemand je complimenteert kun je vaak iets zeggen dat dat zonder zulke collega's niet gelukt zou zijn, zo deel je in de vreugde en in de sympathie.
Dus een tegen-compliment geven geeft je ruggensteun, je slaat minder snel dicht omdat je geeft in het ontvangen.
Daar wordt iedereen beter van.
Zorg wel dat WAT je zegt , ook echt meent.
Het werkt ook als bliksemafleider, de spanningspiek verdeel je over meerdere hoofden, die daar allemaal in gunstige zin door worden opgeladen , dat is beter dan je opgelaten voelen over iets positiefs.
De Nederlandse calvinistische mentaliteit is niet royaal met complimentjes en kan er daardoor ook niet mee omgaan als ze verkregen worden.
Daar moeten we echt van af zien te komen.
Vriendelijkheid kost niets maar is van grote waarde.