Wat is het verschil tussen een vluchteling en een asielzoeker?

4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wrk132, dat is inderdaad vaak het geval. Degenen die zichzelf vluchteling blijven noemen willen graag terug als de mogelijkheid er weer is.
@Annswers, in het kort:
Iedereen die Nederland binnenkomt en zich meldt (moet melden) bij de IND kan door de IND verschillend worden gekwalificeerd, afhankelijk van de uitslag van het onderzoek. Pas dan wordt beslist over de status.
1. Een asielzoeker is een vreemdeling die zijn land heeft verlaten en bij de Nederlandse overheid een asielaanvraag indient.
2. Vluchteling is een asielzoeker die terecht bang is voor vervolging in zijn land. Hij krijgt een asielvergunning.
Dan kan men ook nog vreemdeling zijn:
3. Een vreemdeling is iemand die niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
https://ind.nl/organisatie/informatie-jongeren/wat-is-asiel De term "vreemdeling in eigen land" wordt gebruikt door bewoners die zich niet meer thuis voelen in hun eigen land.

Antwoorden (3)

Dat is het stadium waarin zij zich bevinden. Een vluchteling heeft om de ellendige omstandigheden daar zijn of haar land verlaten en hoopt ergens elders op de wereld een beter bestaan te kunnen krijgen. Een asielzoeker is aangekomen in een ander land waar hij of zij hoopt te mogen blijven, en daar dus asiel te krijgen.

Toegevoegd na 3 weken:
Lees ook maar bij http://www.goeievraag.nl/maatschappij/overig/vraag/325243/asielzoekers-vluchtelingen-familie-gastarbeider-asielzoeker
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan ook vluchteling zijn in eigen land, dan wordt je niet vervolgens per se asielzoeker.
Computoon
8 jaar geleden
Vluchtelingen in eigen land worden aangeduid als ontheemden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit vorige reacties is al gebleken dat Winny niet echt de juiste definitie en onderscheid van vluchteling en/of asielzoeker kent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, met het stadium heeft het niets te maken. Men kan Nederland binnenkomen als asielzoeker, maar ook als vluchteling.
Als men via de IND de status vluchteling krijgt, wordt altijd een asiel vergunning verleend.
Een asielzoeker moet maar afwachten of en hoe zijn aanvraag door de IND gehonoreerd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ongemotiveerde min is niet van mij.
Een asielzoeker is iedereen die in een ander land een veilig heenkomen zoekt. Een vluchteling is een asielzoeker met een bepaalde verblijfstatus.

Feitelijk zijn die grote aantallen mensen die op de vlucht zijn dus asielzoekers totdat ze hier legaal (al dan niet tijdelijk) mogen verblijven. In dat geval krijgen ze ook bepaalde documenten die dat aantonen.

Toegevoegd na 5 uur:
Enkele definities uit de bron (UNHCR, United Nations High Commissioner for Refugees, het Hoog Commissariaat der Verenigde Naties voor Vluchtelingen:

"Wat is een asielzoeker?

Iemand die de asielinstanties om bescherming (= asiel) vraagt voor daadwerkelijke of gevreesde vervolging in zijn eigen land en die wacht tot zijn aanvraag behandeld is.

Wat is een ontheemde?

Ontheemden ontvluchten hun huizen om dezelfde redenen als vluchtelingen, maar blijven binnen hun eigen land en zouden door hun eigen land beschermd moeten zijn, hoewel dit in de praktijk vaak niet het geval is.

Wat is een vluchteling?

Volgens het 1951 Vluchtelingenverdrag is een vluchteling iemand die “vanwege een gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of zijn politieke overtuiging zich buiten het land bevindt waarvan hij de nationaliteit bezit en niet in staat is of, vanwege deze vrees, niet bereid is een beroep te doen op de bescherming van dat land...”
In Nederland is een vluchteling iemand die de asielprocedure met goed gevolg heeft doorlopen en die asiel verkregen heeft (en daarmee de status van vluchteling). "

Toegevoegd na 5 uur:
Of deze, ook uit de bron:

"De termen ‘asielzoeker’ en ‘vluchteling’ worden vaak door elkaar gebruikt. Een asielzoeker is een persoon die beweerd een vluchteling te zijn, maar van wie de aanvraag nog wordt onderzocht. In Nederland is een vluchteling iemand die de asielprocedure met goed gevolg heeft doorlopen en die asiel verkregen heeft (en daarmee de status van vluchteling.)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vluchteling ben je ook als je je huis uit moet, maar niet naar een ander land gaat.
Dus een je definitie van vluchteling vind ik wat summier.
Computoon
8 jaar geleden
Als je "alleen" je huis uit moet om privéredenen (bijv. omdat je de huur niet betaalt) of geen geen ander onderdak hebt, ben je geen vluchteling maar een dakloze. Die hebben we in ons land ook maar het zijn geen vluchtelingen. En andersom: de meeste vluchtelingen zullen in het land waar ze vandaan komen wel onderdak hebben gehad, alleen weggevlucht zijn door oorlogsomstandigheden of ten gevolge van politieke onderdrukking. De "Wikipedia-definitie": een vluchteling is iemand die zijn woongebied is ontvlucht uit vrees voor geweld of zijn leven. De meeste vluchtelingen komen uit gebieden met oorlog of dreiging daartoe, of uit staten waar grove schendingen van de mensenrechten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon, de wikidefinitie zal wel afkomstig zijn van de
officiële en originele bron van het Ministerie van Veiligheid en Justitie - Immigratie- en naturalisatiedienst
https://ind.nl/organisatie/informatie-jongeren/wat-is-asiel
Een vluchteling is iemand die is gevlucht (voor geweld/vervolging); een asielzoeker is iemand die asiel heeft aangevraagd.

De meeste asielzoekers zijn dus vluchtelingen, en omgekeerd, de meeste vluchtelingen worden asielzoekers; maar er zijn dus ook vluchtelingen die geen asiel hebben aangevraagd, en asielzoekers die niet gevlucht zijn (die heten dan in de wandeling 'economische vluchteling' of 'gelukszoeker').
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+@tinus1969, ja het onderscheid tussen vluchteling en asielzoeker is ook afhankelijk van de status die men krijgt van het IND. Een vluchteling is een asielzoeker die terecht bang is voor vervolging in zijn land. Hij krijgt een asielvergunning;
Een asielzoeker is een vreemdeling die zijn land heeft verlaten en bij de Nederlandse overheid een asielaanvraag indient.
Meer is er niet over te vertellen.
IND spreekt van het politiek correcte economische vluchteling. What is in a name, bedoeld wordt hetzelfde. Ook een economisch vluchteling kan de status van asielzoeker krijgen, alleen wordt na onderzoek asiel geweigerd en dus geen kans op een (tijdelijke) verblijfsvergunning.